پی دی ار

پی دی ار، یا پی دی آر (pdr)روشی مدرن برای ترمیم خوردگی ، تورفتگی و صدمات بدنه ماشین است که بدون رنگ و صافکاری انجام میشود.

تصادفات جاده‌ای، پرتاب سنگ ‌ریزه یا اشیاء سنگین، تماس با اجسام سخت و… به مرور زمان بدنه خودرو را دچار خط‌وخش یا فرورفتگی می‌کند. صافکاری یکی از روش‌هایی که است که برای برطرف نمودن فرورفتگی‌ها یا خطوط ایجاد شده روی بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از شیوه‌های نوین در این راستا، صافکاری پی دی آر PDR یا صافکاری بدون رنگ است که توسط ابزار و تجهیزات مخصوصی انجام می‌گیرد و بدنه خودرو را مانند روز اول صاف و صیقلی می‌نماید. انجام صافکاری به روش پی دی آر باید توسط تکنیسین آموزش دیده انجام گیرد تا نتیجه کار مطلوب و رضایت‌بخش باشد. در ادامه مطلب به چگونگی انجام این نوع صافکاری بیشتر خوهیم پرداخت.

مزیت صافکاری، پی دی ار

صافکاری پی دی آر PDR چیست؟

مشکلاتی مانند فرورفتگی‌ها و قرشدگی‌ها در ظاهر و بدنه خودرو نه‌تنها جلوه و زیبایی خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه به مرور زمان سبب ترک‌خوردگی و ریختن رنگ در این قسمت‌ها می‌گردد. یکی از بهترین شیوه‌ها جهت حل این برآمدگی‌ها یا فرورفتگی‌ها انجام صافکاری به شیوه پی دی آر PDR است. مکانیسم صافکاری PDR، مکانیسم مکش و ضربه است که توسط ابزار و تجهیزات مرتبط انجام می‌شود. این فرآیند باید توسط تکنیسین حرفه‌ای و باتجربه انجام شود تا علاوه‌بر انجام یک صافکاری بدون نقص آسیب دیگری به بدنه خودرو وارد نگردد.

عملکرد ابزار صافکاری پی دی ار – PDR، بسیار ظریف است به همین علت هیچگونه آسیبی به رنگ بدنه وارد نمی‌گردد. به همین علت است که به صافکاری پی دی ار، صافکاری بدون رنگ گفته می‌شود. در مجموعه تعمیرگاهی بیابانی تکنیسین‌های دوره دیده و باتجربه با استفاده از تجهیزات صافکاری PDR با دقت و مهارت کامل هرگونه قرشدگی یا فرورفتگی را بدون آسیب به رنگ برطرف می‌نمایند.

چه نوع آسیب‌هایی با صافکاری پی دی آر PDR قابل ترمیم نست؟

اگر آسیب یا فرورفتگی ایجاد شده در ناحیه‌ای کم عمق اما وسیع ایجاد شده باشد، در پروسه صافکاری پی دی ار قابل ترمیم است. معمولاً این نوع صافکاری در بخش‌هایی مانند قسمت میانی کاپوت جلو و عقب، گلگیرها، درب‌های جلو و عقب، سقف خودرو و… راحت‌تر از دیگر بخش‌های بدنه انجام می‌پذیرد. علت این امر به این خاطر است که در انجام صافکاری PDR، دستگاه باید به بدنه متصل شود تا به کمک نیروی آن بدنه فرورفته به سمت بیرون کشیده و صاف شود. به همین علت رفع آسیب‌ها در قسمت‌هایی مانند داخل صندوق عقب که امکان اتصال دستگاه به بدنه وجود ندارد، با شیوه پی دی آر امکان‌پذیر نیست.

علاوه‌بر قسمت‌های داخلی صندوق عقب، دوبل‌های بدنه نیز قابل ترمیم به شیوه PDR نیستند. چراکه این بخش‌ها در خودرو مقاوت بالایی دارند و درصورت برخورد ضربه و ایجاد فرورفتگی، بسیار سخت به حالت اولیه باز می‌گردند. اگر در قسمت‌های دوبل بدنه خودرو شما فرورفتگی ایجاد شده است، حتماً به مرکز بیابانی مراجعه نمایید زیرا ممکن است تکنیسین‌های آماتور در مراکز دیگر آسیب‌ بیشتری به بدنه خودرو شما وارد کنند و نتوانند قسمت فرورفته را بدون رنگ بیرون آورند.

بخش دیگری از بدنه که با شیوه پی دی آر قابل ترمیم نیست رکاب‌ها هستند، چراکه این قسمت‌ها مدام در معرض برخورد با جداول و موانع هستند به همین علت بسیار مقاوم ساخته می‌شوند. همچنین سپرها نیز به دلیل داشتن جنس پلاستیکی توانایی قرار گرفتن زیر دستگاه PDR را ندارند و احتمال شکستگی آن‌ها بسیار بالا است. تکنیسین‌های باتجربه مجموعه بیابانی سپر خودرو را به شیوه پی دی آر تعمیر نمی‌کنند.

آموزش صافکاری pdr

مراحل انجام صافکاری پی دی ار PDR چیست؟

ترمیم فرورفتگی‌ها و برآمدگی‌ها به نطر فعالیتی ساده است، اما در واقعیت ترفندها و تکنیک‌های خاصی دارد. انجام صافکاری پی دی ار در قدم اول نیازمند تخمین خسارت است، به‌این معنی که خودرو باید توسط کارشناس خبره بررسی گردد تا میزان خسارت و مشکلات بدنه مشخص شود. درصورتی که کارشناس معتقد باشد خرابی بدنه توسط صافکاری پی دی آر PDR برطرف می‌شود، تکنسین‌های ماهر طی مراحل زیر صافکاری را انجام می‌دهند:

  • تکنسین اطمینان می‌یابد که روی بدنه فلز کشیده نشده است و فرورفتگی چین‌خوردگی شدید یا برجستگی شدیدی ایجاد نشده است. همچنین در این مرحله رنگ بدنه نیز توسط تکنیسین بررسی می‌شود تا هیچگونه پریدگی یا ریختگی نداشته باشد.
  • در مرحله بعد میزان دسترسی به منطقه فرورفته از سمت داخل یا پشت بدنه مورد بررسی قرار می‌گیرد. اگر ناحیه فرورفته در قسمتی از بدنه باشد که امکان دسترسی داشته باشد تکنیسین می‌تواند با روش پی دی آر PDR فرورفتگی را برطرف نماید، درغیر این‌صورت با این شیوه نمی‌توان صافکاری بدنه خوردو را انجام داد.
  • در این مرحله تکنیسین با ابزار و تجهیزات مخصوص PDR اقدام به ایجاد مکش و ضربه به محل فرورفتگی می‌نماید تا این ناحیه آسیب‌دیده مانند قسمت‌های دیگر خودرو شود. این تجهیزات قسمت فرورفته را بدون آسیب به رنگ بیرون می‌کشند، با ایجاد حرارت از ترک‌خوردگی رنگ یا بدنه جلوگیری می‌کنند و با وارد آوردن ضربه قسمت‌های فرورفته را به بیرون هدایت می‌کنند.

انواع ابزار و تجهیزات صافکاری پی دی ار PDR

هر قسمت از بدنه خودرو که دچار فرورفتگی شده باشد باید با ابزار مخصوصی تعمیر گردد. به‌عنوان مثال ابزار مناسب تعمیر گلگیر با تجهیزات به‌کار رفته در قسمت دیگر بدنه متفاوت است. در ادامه به انواع این تجهیزات و کاربرد آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • میله صافکاری: میله‌ها و گیره‌های صافکاری یکی از پرکاربردترین ابزار صافکاری پی دی آر هستند. تکنیسین ماهر با تنظیم دقیق این وسیله روی محل فرورفته بدون آسیب به رنگ، فرورفتگی را برطرف می‌نماید.
  • تگرگ‌کش صافکاری: تگرگ‌کش فرورفتگی روی در، بدنه، گلگیر و… خودرو را که توسط تگرگ یا اجسام دیگر ایجاد شده برطرف می‌نماید. استفاده از این ابزار با کمک مقدار کمی بتونه در قسمت آسیب‌دیده بدون وارد آمدن آسیب به رنگ انجام می‌گیرد.
  • دستگاه نیش‌گیر: تکنیسین قادر است با کمک این دستگاه ضربه‌هایی به قسمت‌های برآمده ایجاد کند و آن‌ها را به‌ حالت اولیه برگرداند.
  • آینه موج‌گیر: این ابزار کمک می‌کند تا تکنیسین به بازتاب نور از بدنه توجه کند و کوچکترین قسمت‌های فرورفته را روی بدنه تشخیص دهد و درصدد رفع آن برآید.
  • چکش‌های صافکاری: این ابزار با سری‌های قابل تعویض جهت اعمال تقه و ضربه به قسمت‌های فرورفته یا برآمده در خودرو به‌کار می‌رود.
  • ضربه‌زن صافکاری: این ابزار در دو نوع پنوماتیک و دستی طراحی شده است و با وارد آوردن نیروی کشش و ضربه بدون ریزش رنگ فرورفتگی‌ها را بیرون می‌آورد.
  • مشتی صافکاری و قالب تنه: این وسیله در قسمت پشت فرورفتگی بدنه قرار می‌گیرد و با وارد آوردن ضربات آرام توسط چکش قسم فرورفته بدون آسیب به رنگ به حالت قبل درمی‌آید.

انجام صافکاری پی دی آر PDR در مجموعه بیابانی

 مجموعه تعمیرگاهی بیابانی سال‌ها است در زمینه صافکاری و تعمیر بدنه خودرو در حال فعالیت است. این مجموعه با کمک ابزار آلات و تجهیزات قدرتمند و جدید تمام مراحل صافکاری را به بهترین شکل انجام می‌دهند. همچنین در مجموعه بیابانی انجام صافکاری پی دی آر PDR نیز انجام می‌گیرد. تکنیسین‌های ماهر و باتجربه دراین مجموعه با آشنایی و تسلط کامل بر انواع تجهیزات پی دی آر، بدنه خودرو را مانند روز اول صاف و صیقلی می‌نمایند. این کارشناسان با دقت و تمرکز بالا تمام مراحل صافکاری پی دی آر را به نحو احسن به انجام می‌رسانند.

در مجموعه بیابانی علاوه‌بر خدمات تعمیری و صافکاری خودرو، دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌گردد. یکی از بهترین دوره‌ها که با استقبال بالایی نیز روبه‌رو شده است، دوره کامل آموزش صافکاری پی دی آر PDR به‎‌شمار می‌آید. در این دوره کارآموزان با تمام تجهیزات و شیوه صافکاری پی دی آر آشنا می‌شوند و درنهایت موفق به اخذ مدرک معتبر از این مجموعه می‌گردند.

کلام آخر

با پیشرفت علم و تکنولوژی و افزایش اطلاعات و دانش افراد، استفاده از چکش و دیگر ابزارهای صافکاری تا حدودی کمتر شده است. تعمیرکاران در قدیم با کمک ابزارالات قدیمی بدنه خودرو را تا حد زیادی صاف می‌کردند و سپس برای پنهان شدن باقی فرورفتگی‌های از بتونه و رنگ استفاده می‌کردند. اما این روزها توسط ابزار پیشرفته، تعمیرکاران توانسته‌اند صافکاری بدنه خودرو را بدون رنگ انجام دهند و از آسیب به دیگر قسمت‌های بدنه نیز جلوگیری کنند.

صافکاری پی دی آر این روزها به خدمات پرطرفداری تبدیل شده است که اغلب تعمیرگاه‌های حرفه‌ای اقدام به ارائه آن نموده‌اند. مجموعه بیابانی در این بین علاوه‌بر ارائه خدمات صافکاری پی دی آر توسط تکنیسین‌های ماهر خود، گروه آموزشی هدفمندی نیز در همین زمینه تدارک دیده است که به آموزش و تربیت تکنیسین‌های ماهر و دقیق می‌پردازد. 

راه های تماس با خدمات خودروی بیابانی :

9348 139 0912

09123501658

02144980033

 

1 نظر در “پی دی ار

  1. ラブドール گفت:

    I have been browsing online more than three hours lately,yet I by no means discovered any interesting article like yours.It is pretty value sufficient for me. In my view, if all site owners and bloggers made excellent content as you did, the netcan be much more helpful than ever before.My site: Adult Baby Diapers

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *